Japan, 1761: de provincie Harima. Daimyo Sakai Tadazumi is één van de belangrijkste adviseurs van het Tokugawa-shogunaat, dat de scepter zwaait over de regio van het Himeji-kasteel. Het is dus in het belang van de verschillende lokale stammen om in een goed daglicht bij de Sakai-stam te staan. Om invloed te bemachtigen, moeten ze leden van hun familie op elk niveau binnen het Witte Kasteel zien te krijgen.
In Het Witte Kasteel kruip je in de huid van een leider van een kleine stam: je strijdt om de positie en toekomst van je stam binnen het hof van de Witte Reiger. Listig en nauwkeurig resource management en het huisvesten van familieleden binnen het Himeji-kasteel vormen de sleutel naar de winst!
Wie aan de beurt is, kiest een dobbelsteen van één van de drie bruggen en zet die op het speelbord of zijn eigen tableau in. De waarde van de dobbelsteen die hij daarmee bedekt bepaalt of hij daar geld voor moet betalen of juist krijgt. Voor het kiezen van een lage dobbelsteen krijg je een bonus, die in de loop van het spel steeds aantrekkelijker wordt.
Daarna voer je de acties uit die bij het betreffende veld horen. De verschillende grondgebieden, zoals de bron, de trainingsterreinen en het kasteel bieden verschillende actiemogelijkheden. Zo kun je munten, daimyozegels en grondstoffen ontvangen, maar ook tuinmannen installeren of stamleden als hovelingen op de sociale ladder binnen het kasteel laten klimmen totdat ze misschien wel de etage van de daimyo bereiken.
Tijdens het spel scoor je al wat punten, maar het is vooral te doen om de situatie aan het einde: dan leveren je hovelingen op verschillende manieren punten op. Omdat de dobbelstenen op de bruggen en de dobbelsteentegels op het speelbord altijd willekeurig worden gedobbeld en gelegd, is de uitgangspositie van elk spel anders. Hetzelfde geldt voor de acties die op de verschillende plekken beschikbaar zijn. Daardoor blijft Het Witte Kasteel van Himeji altijd verrassend en uitdagend.